The End of Mr. Y - Scarlett Thomas

Det tog inte många sidor innan jag visste att jag ville skriva om den här boken. Antagligen är det därför den nu ser ut som den gör.
 
Berättelsen handlar om Ariel som i flera år har beundrat den viktorianska författaren Thomas Lumas. En dag hittar hon hans mest mystikomspunna - och nästintill okända -bok The End of Mr. Y i en andrahandsbokhandel, vilken hon förstår antagligen är den ende kopian kvar i världen. Det finns dock en hake; boken sägs bära en förbannelse då alla som läst boken har dött. Fullt medveten om detta köper hon boken ändå med sina sista pengar. I boken hittar hon en beskrivning till en dryck som för personen som dricker den till en värld kallad Troposfären, där allting fungerar på ett helt annat sätt.
 
Huvudpersonen Ariel är inte riktigt som man förväntar sig att hon ska vara; hon är osäker, självdestruktiv och har osociala tendenser. Genom berättelsen får hon dock sina stunder som modig och stark. Hon är väldigt oförutsägbar och hennes val skapar oftast starka reaktioner hos mig som läsare.
 
Jag tror jag aldrig tidigare har läst en bok lik den här. I berättelsen möts man av kvantfysik, tankeexperiment, vetenskapliga paradoxer, tidsresor, teologi och flera andra breda ämnen - men sättet allt målas upp på gör att det inte känns övermäktigt alls. Även när de vetenskapliga och filosofiska diskussionerna blev lite väl långa så fanns det ingenting som kunde få mig att slita mig ifrån boken.

Det är nästan lite löjligt hur nöjd jag är med den här boken! Det enda negativa jag kan säga om den är att det kan vara lite svårt att hänga med ibland i delarna med långa spekulationer, men det är allt. En riktig fempoängare helt enkelt!

Jag vill rekommendera The End of Mr. Y till människor som är intresserade av språk, filosofi och oväntade böcker. Egentligen rekommenderar jag den till alla, men där har ni det lite mer specificierat!

Förlag: Cannongate Books
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 506
Första meningen: "You now have one choice."

Boken finns på svenska hos Lindqvist Publishing, men jag har läst mycket kritik som säger att översättningen inte är så bra och känns slarvig.

Buy This Book from Book Depository, Free Delivery World Wide

Om

Min profilbild




RSS 2.0